Balansverslag.
In mijn jaren literatuur onderwijs heb ik veel geleerd over
de ontwikkelingen in de Nederlandse literatuur. Er zijn boeken die indruk op
mij hebben gemaakt maar er zijn ook boeken waarvan ik me afvraag waarom ze
eigenlijk zo belangrijk zijn voor de Nederlandse literatuur.
Het boek dat het meeste indruk op mij heeft gemaakt is ‘een
schitterend gebrek’ van Arthur Japin. Dat komt omdat alles in het boek erg
duidelijk naar voren komt, van veel subtiele achterliggende gedachtes is niet
echt sprake. Alles wordt in dit boek besproken alsof het niks is: de pokken,
seks, hoeren, het is allemaal niks om je voor te schamen en dus spreekt de
ik-persoon er openlijk over. In rendez-vous is de verhaallijn ook interessant
en duidelijk. Het houdt je bezig tot de laatste letter, net als bij een
schitterend gebrek.
In de literatuurlessen vond ik het echter altijd heel
interessant als de achterliggende gedachtes uit boeken besproken worden. Dan
kan ik het mij ook goed voorstellen en zou ik me in kunnen leven in wat de
schrijver bedoelde. Het probleem is alleen dat ikzelf deze gedachtes dus niet
uit boeken kan halen, en boeken die bestaan uit een web van vele achterliggende
gedachten, motieven en thema’s liggen mij dus ook totaal niet. Als ik zo’n boek
uitheb weet ik eigenlijk ook niet wat ik nou net gelezen heb.
Als ik niet weet waar een boek heengaat en wat de bedoeling
is roept dit wel degelijk weerstand in mij op. Ik denk dat dit dan voornamelijk
komt door mijn manier van lezen. Ik lees een boek altijd voor de verhaallijn.
Ik lees het nooit om erachter te komen wat de schrijver hiermee wil zeggen. Het
boek kan dan nog zo goed geschreven zijn, maar als ik niet snap waar hij heen
wil, dan is het voor mij gelijk niet meer interessant.
Literatuur is dus in de loop der tijd voor mij iets geworden
wat verplicht is. Vroeger las ik veel, maar aangezien ik nu weinig tijd heb en
de boeken steeds moeilijker worden, vind ik het niet meer heel leuk om te doen.
Ik ben anders gaan kijken naar literatuur. Momenteel heb ik namelijk het idee,
dat hoe hoger het boek qua niveau is, hoe meer tijd ik erin moet stoppen om er
iets van te begrijpen. Omdat ik dit niet goed van tevoren wist, heb ik niet
genoeg tijd gehad om een boek van een hoger niveau volledig te doorgronden. Om
een boek te begrijpen heb ik altijd het internet nodig gehad om motieven op te
zoeken en daarna begreep ik pas wat er allemaal in dat specifieke boek speelde.
Over mijn blog ben ik grotendeels tevreden. Alleen het deel
wat ik er de laatste tijd op heb gezet is vaak werk wat ik in korte tijd heb
moeten afronden, omdat ik niet goed gepland had. De verslagen daarvoor zijn
echter vaak op tijd erop gezet en goed afgewerkt. Als ik ze nu doorlees heb ik
goede informatie over de boeken die ik heb gelezen, waardoor ik ze weer beter
kan herinneren.
Ik zou denken dat ik in het vervolg nog wel veel zal lezen,
maar dan voor het verhaal en niet voor de achterliggende gedachten. Als ik deze
er wel uit kan halen zou het leuk zijn, maar het is dan in ieder geval geen
verplichting meer zoals het nu wel is.
Ik zou de docent willen adviseren de leerlingen vaak genoeg
te waarschuwen voor een goede planning en op tijd beginnen met boeken. Dit jaar
begon ik met een achterstand door een longontsteking en omdat ik daarna er
nooit echt bij stil heb gestaan wat ik voor Nederlands allemaal nog moet doen
ben ik nu wel onder tijdsdruk gekomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten